Zmienna faza rozrządu jak i długość obiegu kolektora ssącego jest odpowiedzialna za utrzymanie jak najszerszego zakresu momentu obrotowego. Często spotykane awarie klap i zmiennej fazy rozrządu (wariatory oraz rozdzielacze oleju) w jednostkach grupy VAG FSI, TFSI, TDI oraz VANOS’y w BMW.
Nieprawidłowe działanie klap, wariatorów, rozdzielaczy czy vanos’a jest przyczyną spadku mocy szczytowej i momentu obrotowego w dolnej partii obrotów. Objawia się nie równa pracą silnika, gaśnięciem silnika, niepokojącymi odgłosami oraz szarpaniem przy przyspieszaniu. Czasem problemem jest samo sterowanie, a nie same elementy wykonawcze.
– regeneracja klap oraz naprawa sterowania ( V10 5.2 – V8 4.2 – 1.8/2.0 TFSI/TSI oraz TDI)
– naprawa i wymiana uszkodzonych klap oraz osi 2.0TDI
– usuwanie klap w doładowanych silnikach – mechanicznie i elektronicznie przy zaawansowanych modyfikacjach
– regeneracja zmiennej fazy rozrządu (VANOS w BMW)
– wymiana wariatorów oraz kaset rozdzielacza oleju w grupie VAG
– czyszczenie nagaru w kolektorach i głowicach

Profesjonalna obsługa zmiennych faz rozrządu. Przykład silnika 3.2 VR6 gdzie większość serwisów regeneruje wariatory bądź wymienia na nowe i dalej jest problem. Są to już stare silniki często z dużym przebiegiem i mało kto bierze pod uwagę to jak bardzo istotna częścią jest rozdzielacz oleju. My zawsze robimy wszystko w komplecie. Wtedy mamy gwarancję, że będzie działać poprawnie i za jakiś czas nie wróci problem.
Nawet w samochodach o małym przebiegu zdarzają się problemy ze ziemnymi fazami rozrządu. W tym przypadku silnik 2.5TFSI miał problem ze sterowaniem, a nie samymi elementami wykonawczymi.

Regeneracja i czyszczenie nagaru (kolektorów) w silnikach V8 TDI:
Audi SQ7 4.0TDI 435KM 900Nm
Volkswagen Touareg 4.0TDI 422KM 900Nm
Porsche Panamera 4.0TDI 422KM 850Nm


Profesjonalna regeneracja kolektorów ssących do silników 5.2 V10 i 4.2 V8 grupy VAG.
Test działania klap kolektora Audi 5.2 V10 S6 S8

Porównanie zakresu momentu obrotowego w silniku V10 z usuniętymi klapami oraz zregenerowanym kolektorem. Maksymalne wartości nie są duże, ale w dolnym zakresie obrotów witać ogromną różnicę. Auto zdecydowanie jest bardziej elastyczne i zużywa mniej paliwa.
Regeneracja kolektora oraz rozwiązanie problemu z będem nastawnika klap BMW 1.5D B37 oraz dla B47.

W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa FSI tworzy się nagar na zaworach ssących oraz w kanałach dolotowych. To często skutkuje spadkiem mocy.


Zestaw naprawczy grupy VAG 2.0/2.7/3.0-4,2TDI VW Audi Seat Skoda.


Vanos to system zmiennej fazy rozrządu w samochodach BMW i nie tylko. Sterowanie ciśnieniem oleju poprzez elektrozawory spotykane w grupie VAG i wielu innych. Niepoprawne działanie objawia się ograniczaniem mocy oraz bardzo dużym spadkiem momentu obrotowego w dolnej partii obrotów. Wykres obrazuje skutki nieprawidłowego działania.
Test działania VANOS
Przykład Audi S4 B6 4.2V8 BBK – brak sterowania klapami w kolektorze ssącym. Maksymalne wartości nie są duże, ale środkowy zakres obrotów jest wyraźnie odczuwalny.
