Intercooler to niemal podstawa. Dzisiaj nie jest najważniejsze żeby był jak największy… Nie wiele osób wie, że w intercooler’ach jest kilka istotnych parametrów poza rozmiarem:
– przepływ powietrza CFM
– odbieranie temperatury *C
– spadek ciśnienia za rdzeniem mbar/psi
Są intercooler’y o różnej budowie rdzenia – rurowe, płytowe oraz mieszane. Rurowe mają najczęściej najlepszy przepływ, ale gorzej już z odbieraniem temperatury. Płytowe mają wewnątrz rdzenia dodatkowe lamelki co sprawia, że lepiej zbijają temperaturę, jednak mają tendencję do większego spadku ciśnienia za rdzeniem. W niektórych intercooler’ach są kierownice powietrza (co poprawia jeszcze bardziej redukcję temperaturę) to też nie zawsze jest na + (w zależności od wersji auta). Ważny jest odpowiedni dobór intercooler’a do danego setup’u.
Większość producentów porównuje swoje intercooler’y (jako bardzo wydajne) względem seryjnych silników (przykład platformy MQB golf GTI MK7 który ma tylko 220KM). Mało kto jednak porównał wydajność intercooler’a w silniku modyfikowanym. W silniku uwzględnianym podczas testów doładowanie jest na poziomie 1.1 bar, a wiadomo, że im większe ciśnienie doładowania tym turbosprężarka dostarcza sprzężone powietrze o większej temperaturze, a co za tym idzie temperatura w dolocie wzrasta i jest potrzebna wydajniejsza chłodnica.
Przepływ, temperatura, rozmiar, spadek ciśnienia-to już wiemy, ale na co zwracać uwagę? W intercooler’ach płytowych ilość lamelek oraz skok rdzenia jest bardzo ważny. To, że będzie większy i grubszy rdzeń nie oznacza, że będzie lepszy. Skok lamelek 8mm na 50mm 25szt. jest dużo lepszy niż skok 10mm na 50mm 21szt. W stosunku do powierzchni 410x630x66mm (wlot wylot wew. 51mm) a rdzenia 422x635x57mm (wlot wylot wew. 61mm) rdzenia.